آیا تصویر زنی که درگذشته به اندازه «گل سر» محرک است؟!
ماجرای «گل سر» میرود که تبدیل به واقعهای ماندگار در تاریخ و مثال زدنی در ابعاد مختلف شود؛ از هر طرف که به ماجرای حذف تصویر و عکس زنان و دختران، چه از روی سنگ قبر و چه از کتب درسی نگاه میکنیم، «گل سر» و میزان محرک بودن آن برای برخی، ناخودآگاه به ذهنمان خطور میکند و برای دقایقی ما را درگیر پرسشهای عجیبی میکند که گاهی نمیتوان با صدای بلند، آنها را مطرح کرد یا حتی نوشت! اما به نظر میرسد، زنان و دختران، مرده و زنده، با گل سر و بی گل سر، با حجاب کامل و کم حجاب، میرود که به مشکلی بزرگ و اساسی در کشور ما بدل شود. حتی اگر این مسئله در ذات خود مشکل نباشد، برخی هستند که علاقه فراوانی به «مشکل سازی» در جهت «حذف» و «کنترل» دارند. حذف و کنترلی که تا لایههای درونی زندگی خصوصی مردم رسوخ کرده و آرامش و امنیت وذهنی و فکری و وروانی را از بسیاری از مردم ستانده است.
گر بمیرند دختران، دنیا گلستان میشود!
مسئله «حجاب» برای زنان جوان در کشور ما، هم از نظر عرفی(به واسطه حافظه جمعی دین پیش از اسلام ایرانیان، زرتشتی که حجاب را برای زنان واجب کرده بود) و هم از شرعی، کاملا جاافتاده و مرسوم است. اما البته به واسطه «پویا» بودن فقه «شیعی» در این مورد مانند اغلب موارد فقهی دیگر، تبصرههایی هم وجود دارد که شامل برخی افراد میشود. از جمله توجه کنیم به این استفتا از آیتالله مکارم شیرازی در مورد حجاب زنان یائسه: «پرسش: حجاب برای زنانی که به سن یائسگی رسیدهاند، چه حکمی دارد؟ پاسخ : حجاب در مورد زنان یائسهای که رغبتی برای ازدواج با آنها نیست واجب نمیباشد و رجحان دارد. ثانیا: مختص موها نیست یعنی میتوانند مقداری از سر و گردن و مقداری از دستها را نپوشانند. ثالثا: این حکم شامل همه زنان شوهردار و غیرشوهردار که در این سن میباشند، میشود.» این حکم البته که در مورد زنان «زنده» است! میدانیم که اغلب زنانی که از دنیا میروند، سن بالایی داشته و حتی سالها از زمان یائسگی آنها گذشته، بنابراین، برخی از بازماندگان این مادران از دنیا رفته، صرفا برای تسلای دل خود، گاهی تصویر مادر و یا همسر خویش را روی سنگ قبر حک میکنند. البته که در مواردی، والدین دختران جوانی که فوت کردهاند هم تصویر با حجاب دختر جوان و ناکام خویش را روی سنگ قبر حک می کنند. اما گویا حتی تصاویر این مردگان، آنهم روی سنگ قبر! همان نقش «گل سر» را برای برخی-که تنه به تنه «غالیان» ( گروهها و افراد افراطی در مذهب شیعه، که برخی فقیهان شیعه، آنان را خارج از تشیع و حتی اسلام دانستهاند) میزنند- بازی میکند و اینان برای به گناه نیفتادن خویش یا دیگران، اقدام به مخدوش کردن چهره زنان از سنگ قبر میکنند. شاعری ناشناس و شوخ، فرموده است:
گر بمیرد دختری بر قبر او روید گلی
گربمیرند دختران، دنیا گلستان میشود!
حذف تصویر زنان و دختران، از کتب درسی و سنگ قبرها، احتمالا در جهت، «گلستان» کردن دنیا برای «تحریک پذیران» صورت میگیرد؛ اما جهت استحضار این افراد باید متذکر شویم که دنیا دار گذر است و انسان در کَبَد(رنج و درد) آفریده شده و این عقباست که درآنجا باید منتظر گلستان-بهشت- باشیم!
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟